I år sætter Medierådet fokus på forældrene som digitale rollemodeller. Aktiviteterne på Sikker Internet Dag er spejlet, der forhåbentligt får forældrene til at overveje og reflektere over deres egen digitale dagligdag - ikke mindst i forhold til deres børn. Ønsket er at styrke forståelsen og trivslen i hjemmet og mellem generationerne.
På Sikker Internet Dag lancerer vi:
Tre kampagnefilm med skuespiller Ditte Hansen i rollen som mor, der glemmer at gå forrest som den gode rollemodel i forhold til egne medievaner. Det bliver nok svært ikke at trække på smilebåndet!
Uploaded
#ToKogteRejer! Det er vel ok, at forældre deler billeder af deres børn på sociale medier, når de ser søde ud, ik?
Weekendhygge
Mor og Guldklumpen har smidt sig i sofaen for at hygge med film på fjerneren. Men kan man egentligt multitaske og både lave en aktivitet sammen med sit barn og være på mobilen, eller er det dårlig stil?
Privatliv
Mor er bekymret for, at Guldklumpen er kommet på online vildveje. Det er en svær balance, når man gerne vil vise sit barn tillid og respekt. Hvornår skal man gribe ind?
Sikker Internet Dag-arrangement på Frederiksberg kl. 18.00-20.00
Kulturcrewet på Skolen på Grundtvigsvej inviterer i samarbejde med Medierådet og Biblioteket Frederiksberg - Hovedbiblioteket til børn & forældre-arrangement i forbindelse med Sikker Internet Dag. Kulturcrewet, der består af 14 elever fra 4.-5. klasse, tilrettelægger programmet og er værter for arrangementet. Det er gratis at deltage.
En quiz der tester, om forældre egentligt har fingeren på pulsen. Ved du fx hvad der pt. er hot og hvad der er not på nettet blandt børn?
Medierådet har allieret sig med det knivskarpe kulturcrew fra Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg, som har bidraget med deres online viden og interess
En ny undersøgelse af forældre til børn mellem 8-15 år. Undersøgelsen kigger nærmere på mobiladfærd, brug af sociale medier og online privatliv både i forhold til forældrene selv og til deres børn.
'Medierødder’, en ny gruppe på Biblo - bibliotekernes online community for de 7-14-årige børn. I gruppen får børnene mulighed for at dele egne oplevelser fra deres online-liv – med og uden deres forældre.
Kampagnen ”Der er så meget forældre ikke forstår …” løber fra den 7. februar til fredag d. 3. marts og ligger i forlængelse af guiden ”Der er så meget forældre ikke forstår …”, som blev udgivet i 2015.
Udgiver:
Medierådet for Børn og Unge i samarbejde med Copenhagen Film Company, Biblo, Biblioteket Frederiksberg og Kulturcrewet på Skolen på Grundtvigsvej 2017
Kontakt:
Diana Bjørn Milenkovic, projektleder, dianam@dfi.dk